BuiltWithNOF
Handenarbeid

 

Didactisch model

Opdracht: We gaan een soort eierdopje maken voor Pasen.

Datum: 17-03-2005

Doelgroep: 20 kinderen, groep 4.

Onderwerp: Pasen

Doel van de les: Het verbeteren van de fijne motoriek.

Beginsituatie van de kinderen: Ze hebben al vaker geknipt en geplakt.

Didactische volgorde:

( 3 a 4 min. ) Inleiding. Ik vraag aan de kinderen of ze weten wat er nou allemaal bij een Paasontbijt (maaltijd) gegeten wordt. Als de eieren genoemd wordt ga ik verder uitleggen dat wij voor Pasen een eierdopje gaan maken. Met papier wikkelen ze een wc-rolletje in. Dat wordt dan een “lijfje”. Met overig papier kunnen ze er oren op maken en ogen, zodat het een haasje wordt.

( 30 a 45 min. ) Kern. De kinderen  gaan aan het werk. Ik loop rond om te kijken of ik ergens bij kan helpen.

( 5 min. ) Afsluiting. Ik leg eerst alles even stil zodat ik eventueel de taken kan verdelen. Ook kan ik een paar leuke werkjes eruit halen om die te laten zien.

Differentiatiemogelijkheden: Je kan er ook een kip van maken. Als ze tijd over hebben kunnen ze dat doen.

Didactische werkvorm: Introductie – Zelfstandig werken – Opruimen

Leermiddelen: Papier – wc rolletjes – lijm – schaar

[Home] [Beroepsprofiel] [Info] [Stage, hoe en wat?] [Didactisch model] [Evaluatie] [Reflectieverslag] [Stappenplan] [Drama] [Bordtekeningen] [Handenarbeid]